(updated augustus 2020)
Online heb ik favoriete boeken gevonden van andere UX designers. Het leek mij interessant om deze eens naast elkaar te zetten. De top 7 is samengesteld uit de boekenlijsten van 21 UX designers. Bekende namen als Ben Huggins (Senior Interaction Designer bij YouTube), Alessandro Floridi (UX Manager bij Deloitte), Kylie Timpani (Senior Designer bij Humaan) en Kaiting Huang (Interaction Designer bij Google) hebben hun boekenlijst gedeeld via uxplanet.org, welke ik voor jullie lezers heb samengevoegd.
Wel eens gehoord van Google Sprint? Dit boek gaat over hoe Google het intern aanpakt met het ontwikkelen van nieuwe diensten en producten. Het lijkt vaag op scrumm maar dat is het zeker niet. Het boek 'Sprint' is een praktische handleiding om Google sprints te doen met je eigen multidisplinaire team. Zeker een methode om eens naar te kijken, want methodes als 'TimeBoxing' of 'Crazy Eights' uit het boek zijn ook al interessant genoeg om eens in te duiken.
Welke principes binnen de wereld van ontwerpen (design) kunnen gebruikt worden in het ontwerpen voor gebruikers in het vak UX? In het boek "Universal Principles of Design" worden algemene wetten (Heuristieken) aangehaald om ontwerper verder te helpen in hun ontwerp proces. Affordance? 80/20 rule? Baby-face bias? [smile] Control? Closure? Alles wordt behandeld met allerdaagse, veelal niet digitale voorbeelden. Belangrijke informatie voor UX-designers, User Interface ontwerpers en andere ontwerpers.
Eerlijk gezegd staat deze nog op mijn lijstje van boeken om te kopen. En dit is de reden waaorm. Het boek 'Evil by Design' gaat in op hoe je als UX-designer de slechte kant van de flow kunt vermijden. Hoe krijg je gebruiken blij met je app, website of service? Door in de het ontwerp van de flow van de interface rekening te houden met keuzestress, op het juiste moment cadeautjes geven en het realiseren van meer willen uit de app, website of service. Bij jij van plan om iets met Interface Design mee te doen? Dan is dit een echte aanrader!
Dit Engelse boek over UX (User Experience) gaat in op een makkelijk wijze (Lean) van (digitale) product ontwikkeling. Interessant om te lezen en de methode die niet onbekend is ligt misschien voor de hand. Toch zouden scrum teammembers van software ontwikkelaars, app ontwikkelaars of webontwikkelaars er niet verkeerd aan doen Lean UX op te pakken.
Zeker goed voor webdesigners, maar ook user experience desigers en interface ontwerpers hebben hier baat bij. Het basis boek online ontwerper om meer te gaan denken vanuit de gebruiker. De revisited versie bevat wat meer hedendaagse voorbeelden, maar gelukkig ook nog oude voorbeelden voor de lezers die geboren zijn in de jaren 90. Denk ook aan het book 'Evil by design' die nog iets dieper gaat.
Gedrag van gebruikers? Waarom doen ze deze actie? Waarom pakken ze niet jouw ontworpen Call-to-Action op? In dit boek lees je over de emoties en gedragingen van gebruikers. Niet alleen op websites! Ook bij festivals? Drukke treinen of bij het kopen van producten. Zeker een boek om andere te overtuigen en je eigen verhaal te onderbouwen als je je ontwerpen presenteerd. TIP: Verkrijgbaar in het Nederlands!
Het boek "Design of Everyday Things" of 'DOET' is fantastisch. Als je mij had gevraagd welke boeken ik op nummer 1 verwachtte voordat deze top 7 werd gemaakt zou ik "Design of Everyday Things" of "Don't Make Me Think" geroepen, welke overigens nu op nummer 3 staat.
Dit van Don Norman is een klassieker, maar nog altijd het boek om te lezen als je moet kiezen. Het gaat over de psychologie achter gedrag van de gebruiker, zoals zoveel UX gerelateerde boeken natuurlijk. Maar Don Norman heeft daarin wel een standaard neergezet en gebruikt daarbij voorbeelden uit het dagelijks leven. Dit zorgt voor herkenning maar ook veel nieuwe inzichten voor ontwerpers. Ben je UX designer dan moet je deze in de kast hebben staan.
Gebruik ons emailadres info@userflow.nl of bel tel. 085 - 877 1235