1 2

Website hoger in Google tips

5 tips om hoger te komen in Google met de basis van je websites en webshops.

Klik hier voor de 5 Hoger in Google tips >

Hoger in Google Tip 1: Zoekwoord in de domeinnaam

Ondanks dat Google aangegeven heeft dat de domeinnaam niet hard meetelt in het hoger komen in Google, zie we bij specifieke zoekwoorden websites met een bijpassende domeinnaam hoger komen in de zoekresultaten. Dit komt natuurlijk ook doordat er andere elementen aan deze websites goed zijn, maar de domeinnaam telt mee. Denk bijvoorbeeld aan de zoekterm "design stoelen", hier de domeinnaam met de zoekterm bovenaan.

Hoger in Google Tip 2: Pagina titel

Aansluitend op de domeinnaam is de pagina titel van een unieke pagina binnen de website zeer belangrijk om hoog in Google te komen. Dit is de titel die je terug vindt als je in google je website zoekt. De grote tekst in het blauw is de pagina titel.

Checklist voor titels die hoger scoren in Google:

  • De pagina titel moet specifiek en uniek zijn, dus andere pagina's mogen deze titel niet hebben.
  • Vermeld de zoekterm(en) in deze titel. Bijvoorbeeld "Goedkope design stoelen uit Zweden."
  • De bedrijfsnaam hoef je niet te vermelden, hooguit achteraan in de titel.
  • Hou het kort. Google geeft lange titels niet volledig weer en het maakt de titel niet sterker of meer vindbaar.


Hoger in Google Tip 3: Meta gegevens

Bij de titel horen ook Meta gegevens. Deze hoeven zeker niet allemaal gevuld te zijn. De meta gegevens omschrijving "description" moet wel gevuld zijn. Schrijf in één zin of twee korte zinnen op wat er op deze pagina te vinden is. Raar genoeg hoeft de zoekwoordenlijst "Keywords" Meta gegevens niet ingevuld te zijn. Google kijkt hier niet naar. Er zijn zelfs geluiden over een negatief effect in de positie in Google door het opgeven van zoekwoorden in de metagegevens "Keywords".

Checklist voor meta omschrijving "description" die hoger scoort in Google:

  • De omschrijving moet specifiek en uniek zijn, zorg ervoor dat andere pagina's hun eigen unieke omschrijving krijgen.
  • Vermeld ook hier de zoekterm(en). Bijvoorbeeld "Badpakkendag in de Sauna voor mannen en vrouwen in Utrecht. Kom Zaterdag in je badpak."
  • Maak de tekst actief, zodat mensen geactiveerd worden om naar de website te gaan.
  • Niet te lang. Je kunt maar één zin kwijt en rond de 150-160 tekens.


Hoger in Google Tip 4: Nieuwe, unieke en goede content

Internet gaat over nieuwe ontwikkelingen en mensen zoeken op dingen die hip zijn. Zorg er voor dat de producten en diensten goed omschreven zijn. Wederom gaat het hier om unieke omschrijvingen. Niet alleen per pagina, maar ook uniek te opzichten van je concurrenten. Teksten copieren en plakken van een andere website is SLECHT voor je Google positie.
Bij het schrijven van teksten en creëren van andere inhoud is een goede en duidelijke opbouw een must. Gebruik één Titel bovenaan (met zoektermen) en gebruik regelmatig subtitels om inhoud te benadrukken. Gebruik meer dan 300 woorden om de tekst body te geven, als dit kan.

Checklist voor een Google vriendelijke tekst opbouw die hoog scoort in Google:

  • Titel (H1)
  • Inleiding (p)
  • Subtitel (H2)
  • Paragraaf (p)
  • Subtitel (H2)
  • Paragraaf (p)
  • Subtitel (H2)
  • Paragraaf (p)


Hoger in Google Tip 5: Afbeeldingen

Afbeeldingen houden je bezoeker vast en kunnen een verwachting scheppen voor de gebruiker. Plaatjes zeggen 1000x meer dan woorden is niet gelogen. Zorg voor originele afbeeldingen. Gebruik dus niet een foto van een concurrent. Ten eerste zorgt dit niet voor herkenning, maar Google ziet ook dat dit dezelfde afbeelding is. Zoek of maak dus een unieke foto die past bij je pagina. Geeft de afbeelding een een duidelijke en passende titel, waar de zoekwoorden weer in terug mogen komen. Bijvoorbeeld: "Opruiming Tuinmeubelen". Er wordt ook in Google gezocht op afbeeldingen. Als iemand inspiratie op wil doen voor lampen, tuinen, interieur, gordijnen en ga zo maar door.

Website conversie tip: Hou bezoekers vast!

Binnenkort komt er een hele pagina met tips over conversie op je website en pagina. Kort gezegd moet er in de inhoud en op de pagina een mogelijkheid zijn om verder te gaan.

Conversie tips voor in websites

  • Links in de content naar andere pagina's
  • Contact mogelijkheid
  • Direct bestellen
  • Interessante gerelateerde producten of diensten
  • Blijf op de hoogte! Nieuwsbrief.
  • Volg ons op twitter via deze link: Userflownl


Neem nu contact op met Userflow!

Gebruik ons emailadres info@userflow.nl of bel tel. 085 - 877 1235